1
greyhounds av sit
Greyhounds
2
början av alazar beyen
Början
3
Älvan och vargarna av Ver Tisoy
Älvan och vargarna
4
Barnens neonlöv av Lott Alfredas
Barnens neonlöv
5
ögon på kopparplåt av Adine
Ögon på kopparplåt
6
Pojkstreck av Kenny och Brain
Pojkstreck
7
kasta löv på maskiner av vegan flava
Kasta löv mot maskiner
8
Nonna av Nipponpop
Nonna (på elskåp)
9
Flicka med smultronstrå av Jimmy Rosenholm
Flicka med smultronstrå
10
Spöktåg av Knut Larsson
Spöktåget
11
Döskallar av Ziggy
Döskallar
12
barn på bomb av Alias
Barn på bomb
13
Graffitivägg från Hoodsfred
Graffitimålningar från 2006
14
Barn på dörrar
Barn på dörrar
15
Slingrande mönster av Shora Dehnavi
Slingrande mönster
16
Kryptiskt alfabet av Ziggy
Kryptiskt alfabet
17
nonna
Nonna (på fasad)
18
sekretessarinnan
Sekretessarinnan
19
gentleman av shai dahan
Gentleman
20
blåmes av Shai Dahan
Blåmes
21
griddad bro av puppet industries
Griddad bro
22
fjärilar och sagobarn utomhus
Fjärilar och sagobarn (under bron)
23
gudinna av amra por dios
Gudinna
24
förälskelse av rein
Förälskelse
25
vår och sommar av julia rio
Hälsning till vår och sommar
26
grävling av roa
Grävling
27
matrjosjka
Matrjosjka
28
kvinna med ett öga
Kvinna med ett öga
29
fyrklöver
Jakten på lycka
30
fjäril och sagobarn
Fjärilar och sagobarn (inomhus)
31
Kvinna som väntar
Kvinna som väntar
32
Glada änkan
Glada änkan
33
blå arm
Blåa armen

Barn på bomb

barn på bomb av Alias

Vid korsningen vid Rotemannavägen 29 finns ett elskåp med ett verk av den tyska gatukonstnären Alias. Ett barn, med knäppta händer, försjunken i tankar, sitter på en tickande bomb. Alias verk uppmanar oss att ställa frågor om samhället i stort, rannsaka oss själva men också ifrågasätta samhällets strukturer.

Under sent 90-tal flyttade Alias till Hamburg, där stenciltekniken precis hade börjat ta form och då gick han från att måla tags till att arbeta med stencilmålningar. Alias betraktades som en av de bästa gatukonstnärerna i Berlin, mycket på grund av hans närvaro och inflytande på Berlins gator mellan 2004-2008. Han använder staden som sin canvas och målar ofta sina verk i gränder, hörn, på murar och staket. Delar av en stad som glöms bort.

Alias stencilmålningar är ofta samhällskritiska och han lyfter både sociala och politiska frågor men även det personliga och det som får oss att rannsaka oss själva. Hans verk kännetecknas av den grupp i samhället som inte syns och hörs och ett återkommande tema är känslosamma och sorgsna bilder på barn.